Jongerentrainingen op maat en evidence based trainingen.


ERVARINGEN:

- leerling: wit
- ouder: geel
- feit: groen


Over M.A.F.F.E.R. en .b (dot be)

Zoals je lopen, fietsen, zwemmen en schrijven leert, zo kan je ook leren om veerkracht te ontwikkelen. Veerkracht helpt om je niet gek te laten maken door alle prikkels waarmee je continu gebombardeerd wordt (maar die je te vaak niet eens opmerkt). 

Bij Fully Mind kunnen jongeren twee trainingen volgen: een wat theoretische en een wat praktische. Ze verschillen meer in vorm dan in inhoud en worden zowel individueel als aan een groep gegeven. Beide trainingen zijn net name gericht op stressreductie. De effecten van de trainingen worden in een wetenschappelijke samenwerking gemonitord.

MAFFER is o.a. gebaseerd op MFY (Making Friends with Yourself) en is door Fully Mind voor het Nederlandse onderwijs als groepstraining ontwikkeld. Zelfcompassie staat centraal. Er is geen digitaal bord nodig. Er wordt flink geoefend en er is volop ruimte voor creativiteit. 

De .b (dot be)-training is een evidence based methode en wordt in een aantal landen op school aangeboden. Een digitaal bord is noodzakelijk. De aanpak is cognitief en volgens een strak schema.

UITNODIGING


Dubbelzijdige 3-Koloms-

Flyer Voor Scholen 2022
PDF – 3,1 MB 520 downloads

Tip: print op 107% uit; leg de blauwe binnenzijde boven: rechterzijde eerst 1/3 naar binnen vouwen, daarna linkerzijde er overheen.

FAQ

Is een aandachttraining hetzelfde als een mindfulnesstraining?

In een aandachttraining leer je je aandacht trainen, wat logisch klinkt.
In een mIndfulnesstraining leer je ook je aandacht trainen, maar daarnaast wordt het diepere leerproces gedetailleerd bevraagd. Hierbij komen ook de de zogenaamde 7 ( tot 10) factoren uitgebreid aan bod komen.
Naast aandacht speelt ook intentie een rol: attention versus intention.

De definitie van mindfulness volgens de grondlegger Jon Kabat-Zinn:
Mindfulness is het leven in aandacht,
op een vriendelijke manier,
in het moment zelf en niet oordelend. 

Even Stilte AUB

Wil je eerst eens weten hoe jouw leerlingen op stilte reageren? Neem dan via mij of de link contact op met Even Stilte AUB.

Bevlogen docenten verzorgen graag heel diverse gastlessen, workshops, studiedagen en cursussen op het gebied van stilte-educatie.
Vanaf 4 jaar. 


ONDERWIJS
En waarom zouden aandachttrainingen juist in het onderwijs een plekje mogen krijgen? Vanwege het spelenderwijs versterken van de balans tussen draaglast en draagkracht. Luister eens naar Jolanda Naaktgeboren (2 min), naar ontwikkelingspsycholoog Steven Pont  (10 min) en vervolgens naar je gezonde verstand.


Over de MAFFER-training

Deze zelfcompassietraining is o.a. gebaseerd op MFY (Making Friends with Yourself). De training bestaat uit 8-20 bijeenkomsten en is door Fully Mind ontwikkeld. De training is speciaal afgestemd voor gebruik in het Nederlandse onderwijssysteem.


In MAFFER leren scholieren en studenten (t/m 25 jaar) o.a.
- hoe het brein werkt,
- met moeilijke emoties om te gaan en
- zichzelf met vriendelijkheid en zelfcompassie te motiveren. 

 

Lees voor meer informatie verder op MAFFER of neem contact op via het contactformulier.


Over de .b-training

WAT
.b (spreek uit: dot bie) is een speelse en prikkelende training, die in Engeland speciaal ontwikkeld is voor groepen jongeren. In de naam .b staat het puntje voor full stop en de b staat voor to be oftewel zijn. Deze eenvoudige manier van aandachttraining vormt de kern van een cursus van tien lessen. 


WAAROM
Een aandachttraining leert je om op een milde en accepterende manier om te gaan met alles wat zich aandient in het dagelijks leven. Onderzoek heeft uitgewezen dat jongeren die mindful zijn, minder zorgen, angsten of stress kunnen hebben, beter slapen, zich rustiger voelen, zich in het algemeen beter voelen en beter kunnen presteren op school.

VOOR WIE
De training is voor jongeren van 11-25 jaar. Je hoeft geen speciale reden te hebben om mee te doen en de technieken zijn door iedereen te leren. Ben je gevoelig voor stress, zie je op tegen je examen of ervaar je op andere manieren spanning, dan is het zeker de moeite waard om mee te doen. Je krijgt handvatten om je binnenwereld, dus je emoties en gevoelens, beter te begrijpen.


HOE
Iedere les duurt zo'n 45-60 minuten, waarin er uitleg gegeven wordt over steeds een ander aspect van aandachtig zijn.
Er is een strak lesschema, waarbij er veel nadruk gelegd wordt op het vergroten van kennis van het brein en het trainen van aandacht in en met de groep. Je leert zo over de kracht van (negatieve) gedachten en wat stress met jouw emoties en beleving kan doen.
Je experimenteert thuis met een aantal oefeningen in je eigen tijd, wat maar een paar minuten per dag kost. Het geeft je gereedschap om in spannende of lastige situaties je hoofd er goed bij te houden. 


Dit filmpje is van www.wavecrestfilms.com .

ERVARINGEN 
Wat is er nou fijner dan jongeren zelf te horen praten over hun ervaringen met aandachttrainingen? Daarom heeft de (nog kleine) organisatie Peace in Schools interviews met jongeren afgenomen: Teen Voices (en dan naar beneden scrollen).
En er zijn ook Adult Voices. Zo zegt een schoolleider dat iedereen de kans verdient om zichzelf op deze manier te leren kennen. Hij ziet het zelfs als een wezenlijke taak van het onderwijs om mindfulness te helpen ontwikkelen.
Het ontwikkelen van aandacht lijkt noodzakelijk om gezond om te kunnen (blijven) gaan met de uitdagingen van deze tijd, zodat je kan worden wie je in essentie bent.

Voor meer filmpjes met jongeren kijk je verder bij aanbod


WAAR
De lessen vinden plaats op je eigen school, universiteit of in de buurt, in een leslokaal of ruimte met een digitaal bord. 


WANNEER
Er wordt regelmatig een training aangeboden.
Je kan je altijd aanmelden en bij voldoende aanmelding kan er een extra training ingepland worden.


KOSTEN
De .b-training kost officieel zo'n € 200,- per leerling. Gestreefd wordt naar een flinke groepskorting, tot wel 75%, zodat de prijs voor (bijna) niemand een belemmering hoeft te zijn. En misschien betaalt jouw school de training zelfs wel voor je! 

Daarnaast is er altijd de mogelijkheid tot Dana (een anonieme vrijwillige bijdrage, naar eigen inzicht) om ook leerlingen mee te kunnen laten doen voor wie het bedrag te hoog is.

Alle materialen zijn inbegrepen, maar zorg wel zelf voor wat te eten en te drinken voor of na de les.


Note:
I have been trained by MiSP, but I am not an employee of MiSP, therefore I'm not allowed to use the official logo's of .b and MiSP.

BIJZONDERHEDEN

De .b-training is in Engeland ontwikkeld door Mindfulness in Schools Project (MiSP)in samenwerking met de Universiteit van OxfordIn Engeland is de .b-aandachttraining al vele jaren enorm succesvol en op bijna 400 scholen zelfs een verplichte module. Sinds 2018 staat mindfulness ook in Australië op het schoolprogramma.

De .b-training lijkt op de MBSR-training voor volwassenen (de zogenaamde 8-weekse), maar is een meer cognitieve variant. Als er bepaalde ervaringen nodig zijn om de theorie te kunnen begrijpen, dan 'krijg' je die ervaringen in de les aangeboden.


Nieuwsgierig naar een kleine oefening en het idee achter de training? 
Mindfulness is heel veel van wat de meeste mensen denken niet. Mindfulness betekent niet 'stoppen met denken' of 'relaxen'. Mede-oprichter van MiSP, tevens een van de drie ontwikkelaars van de .b-training, Richard Burnett, geeft een TEDx-talk, noemt flink wat oefeningen en begeleidt ook. Je vindt het op de pagina 'voorproefjes van .b'

Wil je meer inhoudelijke informatie over .b, achtergrond en trainers?
Zoek je een trainer bij jou in de buurt? Klik dan hier.
Voor een overzicht van de thema's en een behulpzaam .b-slaapfilmpje: klik hier.
Voor de Engelstalige folder over de effecten van mindfulness op jongeren: klik hier.
Voor een korte Nederlandstalige introductiefolder over het .b-programma: klik hier (of kijk op de site van MindfulKids).


Wil je organisatorische informatie of wil je jezelf opgeven? Gebruik daarvoor het contactformulier.


MAATWERK 

Naast de evidence based trainingen is het ook mogelijk om een training op school aan te bieden als keuzevak (bijvoorbeeld 1-2 uur per week, met of zonder theorie-uurtje) of circulair (leerlingen kunnen zo door het jaar heen instromen).

Geef je wensenlijst, plan of verzoek tot overleg door via het contactformulier om maatwerk mogelijk te maken.

In alle jongerentrainingen staat het zelf oefenen en onderzoeken door middel van vraaggesprekjes centraal. Door gedachten, gevoelens en emoties te leren herkennen kunnen negatieve automatische reacties veranderd worden. Stress, neerslachtigheid en negatieve gedachten kunnen hierdoor afnemen. Autonomie, zelfvertrouwen en welbevinden kunnen hierdoor toenemen. 

Hierboven staat informatie over de .b-training, waarvan alle elementen ook in de andere jongerentrainingen terugkomen.